Mazda CX-5 – wersje silnikowe i historia modelu

Mazda coraz mocniej się rozwija jako gracz na rynku SUV-ów oraz crossoverów. Starych fanów marki, którzy wychowali się na takich modelach, jak RX-7 czy MX-5 taki stan rzeczy trochę co prawda martwi, lecz dla producenta samochodów ostatecznie najważniejszy jest zysk, a najbardziej intratnym segmentem rynku są w tej chwili właśnie crossovery oraz SUV-y i ten stan rzeczy prędko się raczej nie zmieni. Jednym z najważniejszych modeli w obecnej historii marki bez wątpienia jest Mazda CX-5. Wprowadziła ona bowiem zupełnie nową myśl stylistyczną, która aktualnie jest jednym z największych atutów Japończyków. Jaka jest jednak historia tego modelu oraz jakie silniki znajdziemy pod jego maską?

Mazda CX-5 – historia modelu

Mazda CX-5 to stosunkowo młody samochód, gdyż zadebiutował on w 2011 roku podczas poważanych niemieckich targów motoryzacyjnych Frankfurt Motor Show. Do produkcji zaś auto trafiło rok później, w roku 2012. Samochód był na swój sposób przełomowy dla marki, gdyż zaprezentował on zupełnie nowy sposób designu aut producenta z Kraju Kwitnącej Wiśni.

Od tamtej pory samochody osobowe Mazdy korzystają z języka stylistycznego KODO, który tłumaczony jest jako Dusza Ruchu. Przy tworzeniu karoserii auta w umiejętny sposób gra się techniką światłocienia, dzięki czemu uzyskuje się wyjątkowy wygląd zewnętrzny auta. Była to prawdziwa sensacja, a KODO jest bardzo ważną cechą aut od Mazdy po dziś dzień.

To jednak nie wszystko – samochody osobowe z linii CX-5 to także pierwsze pojazdy korzystające z technologii SkyACTIV. To zupełnie nowy sposób projektowania silników, który także jest aktualnie bardzo ważnym elementem aut od Mazdy.

Druga generacja Mazdy CX-5 tak naprawdę rozwija wszystko to, co zaprezentowało pierwsze wcielenie tego auta. Można wspomnieć na przykład o agresywniejszym designie i bardziej zwartej bryle, na której efekt KODO jest jeszcze lepiej widoczny. Rozmiary drugiej generacji Mazdy CX-5 są dość standardowe, jak na SUV-a segmentu D. 4550 mm długości, 1840 mm szerokości oraz 1690 mm wysokości to ani za dużo, ani za mało. Wrażenie robi pojemność bagażnika wynosząca 505 litrów.

Mazda CX-5 – jednostki silnikowe

Auta osobowe zarówno w całej pierwszej, jak i w przedliftingowej wersji drugiej generacji posiadają praktycznie takie same silniki. Zeszłoroczny lifting uszczuplił niestety nieco gamę silnikową bestsellera Mazdy w Europie.

Co dokładnie zniknęło z oferty CX-5? Wszystkie silniki diesla. Były to trzy warianty jednostki SkyACTIV-D o pojemności 2.2 litra. Potrafiły one osiągnąć moc kolejno 150, 175 oraz 184 koni mechanicznych. Jeżeli zaś chodzi o motory benzynowe, tutaj nie doszło do żadnych zmian – dostępny jest jeden silnik 2.0 SkyACTIV-G o mocy 165 koni mechanicznych. Jeżeli zaś chodzi o samochody z Ameryki Północnej, dostępny jest jeszcze jeden silnik benzynowy, który z pewnością niektórzy klienci chcieliby otrzymać także i na Starym Kontynencie. Mowa tu o 2.5 SkyACTIV-G, który oferuje kierowcy moc rzędu 194 koni mechanicznych. Jest to naprawdę potężny silnik, lecz znalezienie go w Polsce graniczy z cudem.

5/5 - (2 votes)